top of page

Aktuellt hos skolorna

Högskolan i Gävle

Tryggare skolmiljö skapas av vuxna som ser, lyssnar och agerar

En ny studie från Högskolan i Gävle, baserad på intervjuer och fokusgrupper med 133 elever i årskurs 4–9, visar att elever upplever störst trygghet när skolpersonal är närvarande, uppmärksamma och konsekvent agerar i situationer som rör mobbning, konflikter och utanförskap.

Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.

ANNONS

– Om en elev beter sig illa måste det bli konsekvenser, annars upplever barnen att de inte kan lita på de vuxna, säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.

Forskarna använder begreppet ”professionellt seende”, som handlar om skolpersonalens förmåga att identifiera viktiga nyanser och samband i vardagen och tolka dem med stöd i vetenskap och professionell erfarenhet.

– Vi ser ofta det vi redan har kunskap om och riskerar att bortse från annat. Att se professionellt innebär att vara öppen för flera perspektiv och samband, inte bara det mest uppenbara, säger Silvia Edling.

Trots att forskningen visar tydliga samband mellan vuxennärvaro och elevers trygghet finns fortfarande en kunskapslucka inom området.

Eleverna beskriver att trygghet inte handlar om fler kameror eller väktare, utan om vuxna som finns där i vardagen och visar både omsorg och tydlighet. Frustrationen är stor när personal är på plats men inte agerar, eller när beslut fattas för snabbt utan att hela situationen belysts.

– Rättvisa, lyhördhet och att vuxna kan se helheten är avgörande för elevernas tillit, framhåller Edling.

En röd tråd i intervjuerna är vikten av konsekvenser. När vuxna ser men inte agerar tappar barnen snabbt förtroendet för skolpersonalen.

– Om elever upplever att det inte händer något när någon beter sig illa, försvinner vuxenvärldens trovärdighet. Då blir det mycket svårare att skapa en trygg skolmiljö, säger Silvia Edling.

  • Vit Instagram Ikon
bottom of page