top of page

Det här är en gästkrönika. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolledare.se

Skickliga skolledare – nyckeln till framgångsrika lärare

I samband med Lärargalan 2024 gjorde vi en undersökning och fann att många lärare känner sig betydelsefulla och stolta över sitt arbete. Skolverkets senaste attitydrapport bekräftar detta - åtta av tio lärare trivs på sina skolor. Det är en positiv bild som ofta hamnar i skuggan av debatten om läraryrkets utmaningar.

Beata Kull

Samtidigt pekar vår rapport på en oroande motsättning: över hälften av de tillfrågade lärarna funderar på att lämna yrket. Hur kan det vara så att lärare som känner sig betydelsefulla, stolta och trivs ändå överväger att lämna? En avgörande faktor, som ibland förbises, är skolledarnas roll. Stödet från skolledningen – eller bristen på det – är avgörande för lärarnas arbete.


Som grundare av Stiftelsen Beata och Lärargalan har jag i ett decennium haft förmånen att lyssna till hundratals lärare från hela Sverige. Dessa samtal har gett en tydlig insikt: även de mest engagerade lärarna behöver skickliga ledare. För att lyckas i sitt uppdrag krävs skolledare som är närvarande, skickliga och stöttande.

Beata Kull

Grundare - Stiftelsen Beata

Sedan 2015 har vi arbetat för att stärka och höja statusen på läraryrket i Sverige.
Varje år står stiftelsen bakom den prestigefyllda Lärargalan, där elever från hela landet får chans att nominera och hylla sina mest inspirerande lärare

Tyvärr känner många lärare att de står ensamma i sitt arbete. De möter elevernas behov och föräldrarnas förväntningar dagligen, men ser skolledningen långt från deras verklighet. En rapport från Stiftelsen Beata visar att bristen på stöd och pedagogiskt ledarskap är en av de största utmaningarna i yrket. Forskning från Leithwood, Harris & Hopkins, John Hattie, Viviane Robinson (2012, 2018) och Skolinspektionens granskningar bekräftar detta: skolledarens roll är avgörande för både arbetsmiljön och elevernas resultat.


Vad kan vi då göra för att stärka skolledarrollen?


  1. Ge skolledare rätt förutsättningar. Idag är många rektorer överbelastade av administrativa uppgifte, vilket gör att det pedagogiska ledarskapet får stå tillbaka. Det krävs tydliga prioriteringar från huvudmän och kommuner för att ge rektorer tid att vara närvarande i verksamheten.

  2. Lyfta fram goda exempel. Låt oss inspireras av de som lyckas. Jag har mött skolledare som, med små medel, skapar arbetsmiljöer där lärare trivs, utvecklas och orkar stanna kvar. De satsar på kompetensutveckling, ger regelbunden feedback och bygger en stark känsla av gemenskap i arbetslaget.

  3. Höj yrkets status. Det handlar om att synliggöra ledarskapets betydelse, skapa attraktiva karriärvägar och ge incitament för skickliga pedagoger att vilja ta steget in i skolledarrollen.


Lärarna är redo att göra sitt yttersta för Sveriges elever. Men för att orka och lyckas behöver de känna att någon står bakom dem: skolledaren. När vi satsar på starkt ledarskap, satsar vi på engagerade, trygga och framgångsrika lärare – och i förlängningen på en skola som rustar våra barn för framtiden.

Det är en investering vi inte har råd att avstå från.

Dela krönikan:

  • Vit Instagram Ikon
bottom of page