top of page

Dela på:

Att leda i motvind

När alla förväntar sig att du ska lösa allt – samtidigt.
Som skolledare är du ofta klämd mellan förväntningar från tre håll: vårdnadshavare som kräver förändring, personal som vill ha arbetsro och politiker som jagar snabba resultat. Att leda i motvind hör till vardagen, men det finns verktyg för att inte blåsa omkull.

När alla förväntar sig att du ska lösa allt – samtidigt.
Som skolledare är du ofta klämd mellan förväntningar från tre håll: vårdnadshavare som kräver förändring, personal som vill ha arbetsro och politiker som jagar snabba resultat. Att leda i motvind hör till vardagen, men det finns verktyg för att inte blåsa omkull.

Förstå vilken motvind du har att göra med

En vanlig fallgrop för skolledare är att reagera på varje situation på samma sätt. Men alla konflikter kräver inte samma typ av insats. Är det en värdekonflikt mellan personal och politiker? Ett missförstånd med en förälder? Eller ett resultat av otydliga rutiner?


Exempel: En biträdande rektor får klagomål från föräldrar som tycker att tryggheten på skolan är bristfällig, samtidigt som personalen tycker att skolledningen detaljstyr. Här är det viktigt att hålla isär: Vad är en faktisk brist, och vad handlar om kommunikation?


📌 Praktiskt råd: Skapa en enkel “triage-modell” för klagomål. Sortera dem i kategorierna: information/kommunikation, relation/tillit och struktur/system. Det hjälper dig att prioritera rätt åtgärder och fördela ansvaret.

Kommunicera som en ledare – även när det stormar

När det blåser är det lätt att antingen gå i försvar eller helt tystna. Inget av det bygger förtroende. Det du kommunicerar i motvind är avgörande för hur andra uppfattar dig – och din skola.


💬 Exempel 1: När kritik kommer från en förälder i sociala medier – svara inte direkt. Ta kontakt personligen och erbjud ett möte. Visa att du lyssnar, även om du inte håller med. Därefter kan du kommunicera sakligt på skolans officiella kanaler vad som gäller.


💬 Exempel 2: Om personalen uttrycker missnöje över ledningens beslut, samla arbetslaget och tydliggör: Vad var målet med beslutet? Vilka alternativ fanns? Vad kunde ha gjorts bättre?


📌 Praktiskt råd: Skapa ett “kommunikationsprotokoll för motvind”. Det kan vara så enkelt som tre frågor att besvara innan du säger något:

  1. Vad är mitt budskap?

  2. Vad är viktigast att den andra parten känner (inte bara vet)?

  3. Behöver jag säga detta nu – eller kan jag vänta tills jag har bättre förutsättningar?

Ett enkelt protokoll hjälper dig att undvika att spä på konflikten eller skapa nya.

Hitta en stabil kärna i ledningsgruppen

Många skolledare känner sig ensamma i motvinden. Det ökar risken för att du fattar beslut utifrån affekt snarare än analys.


📌 Praktiskt råd: Identifiera två till tre nyckelpersoner – t.ex. en biträdande rektor, en elevhälsosamordnare eller en erfaren lärare – som du aktivt involverar i känsliga beslut. Det minskar din egen belastning och ökar legitimiteten för beslut internt.

När alla förväntar sig att du ska lösa allt – samtidigt.
Som skolledare är du ofta klämd mellan förväntningar från tre håll: vårdnadshavare som kräver förändring, personal som vill ha arbetsro och politiker som jagar snabba resultat. Att leda i motvind hör till vardagen, men det finns verktyg för att inte blåsa omkull.

Bygg långsiktigt – även när alla vill ha snabba resultat

Det mest frustrerande med att leda i motvind är ofta att problemen uppstår snabbare än lösningarna kan implementeras. Men det är just i dessa perioder som långsiktigt ledarskap gör skillnad.


📌 Exempel: En kommun kräver förbättrade studieresultat inom ett år. Samtidigt brottas skolan med hög personalomsättning. Att gå med på kortsiktiga lösningar – som fler prov eller extra undervisning – kan ge viss effekt, men till priset av ökad stress i personalgruppen. Ett bättre alternativ är att vara tydlig: “Vi arbetar med att stärka undervisningens kvalitet långsiktigt. Det kommer ta tid – men ge hållbar effekt.”


📌 Praktiskt råd: Inför ett återkommande moment i din planering som du kallar “Långsiktigt byggande”. Det kan vara en punkt på agendan vid ledningsmöten: Vilka insatser gör vi denna månad som stärker skolan om två år? Det förflyttar fokus från brandsläckning till riktning.


📌 Ledarskapstips: Använd berättelser. När du får kritik från politiker – berätta en konkret historia om en elev som lyckats tack vare skolans långsiktiga arbete. Det är ofta mer kraftfullt än statistik.

Missa inte:

Snabb och säker kriskommunikation.

Mobiltelefon

Varje sekund räknas

K. A. Almgren sidenväveri och museum

Årets pedagogiska museum

K. A. Almgren sidenväveri och museum

Buss med elever på skolresa

Res iväg tillsammans

Hjälper skolklasser att boka in sina klassresor.

  • Vit Instagram Ikon
bottom of page