top of page

Publicerad: 

21 december 2024 kl. 07:24:35

Uppdaterad:

5 december 2025 kl. 07:48:30

Så kan du använda APERS

I den här artiklen får du lära dig:

Som rektor kan du använda APERS för att identifiera faktorer som kan påverka arbetsmiljön och därmed öka medarbetarnas trivsel och prestation.

Som rektor kan du använda APERS för att identifiera faktorer som kan påverka arbetsmiljön och därmed öka medarbetarnas trivsel och prestation.

Definiera dina mål och skapa en plan för APERS

APERS (ArbetsPsYkiska Resurser och Riskfaktorer Skala) är ett diagnostiskt verktyg som hjälper rektorer och skolledare att identifiera psykiska risker och resurser i arbetsmiljön. Genom att använda APERS kan du få underlag för att öka medarbetarnas trivsel, minska stress och främja bättre resultat i skolan. I denna artikel går vi igenom hur du som skolledare steg för steg kan implementera APERS, tolka data och skapa en hållbar handlingsplan.


  • Bestäm varför ni vill använda APERS – vad är syftet? Exempel: minska stress, förbättra samarbete, förbättra arbetsstruktur.

  • Välj ut vilka områden / team som ska vara med, medarbetare vs ledning.

  • Bestäm tidpunkt för undersökningen, hur ofta den ska göras, hur resultaten ska följas upp.

  • Förankra medarbetare & ledning – kommunicera syfte och förväntningar för att öka deltagandet och förtroende.


Insamling av data med APERS-enkäter

  • Beskriv de olika versionerna: medarbetarversion och ledningsversion. Vad skiljer dem?

  • Hur levererar ni enkäten – digitalt / papper? Tips om anonymitet och hur det påverkar svarsfrekvens och ärlighet.

  • Kommunicera tydligt tidplan och hur lång tid det tar för respondenterna.

Analys: hur du tolkar resultaten

  • Sortera data efter teman – t.ex. psykologisk trygghet, stress, stöd från ledning, arbetsbelastning.

  • Identifiera både styrkor och risker – vad fungerar väl och vad behöver åtgärdas.

  • Jämför över tid eller med andra skolor om möjligt.

  • Visualisera data – diagram, grafer för att tydliggöra resultat vid presentation.


Utveckla och implementera handlingsplan

  • Medarbetare bör involveras i planeringsfasen – ökar engagemang och ägarskap.

  • Prioritera insatser – vilka områden som ger störst effekt först.

  • Ange konkreta åtgärder med ansvar, tidsramar och resurser.

  • Kommunikation: hur informerar ni alla berörda, hur integrerar ni planen i skolans dagliga arbete.

Uppföljning och fortsatt förbättringsarbete

  • Sätt upp mätpunkter och indikatorer (t.ex. svarsfrekvens, förbättring i trivsel, minskning av sjukfrånvaro).

  • Genomför APERS-enkät igen efter t.ex. 6-12 månader för att jämföra.

  • Utvärdera vilka åtgärder som fungerade respektive inte – och justera planen.

  • Skapa rutiner för att använda verktyget återkommande som del i arbetsmiljöarbetet.


Vanliga utmaningar & tips från praktiken

  • Låg svarsfrekvens: hur öka deltagande (anonymitet, incitament, ledningens stöd).

  • Tolkningssvårigheter: hur tydlig data kan vara, behov av extern expert vid komplexa analyser.

  • Prioriteringsproblem: när allt känns lika viktigt – råd för att välja fokus.

  • Resurser och tid: budgetera för det arbete som krävs.

Som rektor kan du använda APERS för att identifiera faktorer som kan påverka arbetsmiljön och därmed öka medarbetarnas trivsel och prestation.

Varför APERS är viktigt

  • Kort bakgrund om psykosocial arbetsmiljö enligt Arbetsmiljöverket / forskning.

  • Konsekvenser av dålig psykosocial arbetsmiljö: stress, minskad prestation, hög personalomsättning.

  • Fördelar med att arbeta systematiskt: bättre arbetsmiljö → högre trivsel → bättre lärmiljö.


Att använda APERS är inte bara en enkät – det är en process som kräver planering, analys, handling och uppföljning. Genom att följa dessa steg kan du som rektor skapa en mer hållbar arbetsmiljö där både medarbetare och elever gynnas. Börja med att definiera mål och engagera hela skolan – då får APERS verkligen effekt.

Fakta:

Missa inte:

Alfa

Screena läsning

Hittar elever som ligger i riskzonen för dyslexi

Dela på:

  • Vit Instagram Ikon
bottom of page