TVM_UTSTÄLLNING_9.tif
ÖGA MOT ÖGA MED
VIKINGATIDEN

Vilka var egentligen vikingarna? Hur kommer det sig att de gjort sig både kända och ökända i hela världen? PÅ The Viking Museum får ni svaren. Ett spännande, intressant och lärorikt besök för skolklassen.

Kontakta jacob@thevikingmuseum.com för mer information om det nya lektionsmaterialet. 

THE VIKING MUSEUM

Djurgårdsvägen 48

115 21 Stockholm

All historia är viktigt att lära sig. Men för många är vikingatiden lite extra spännande. Det är en avgörande brytningstid i Nordens historia, en tid då de nordiska länderna bildas, Sverige bildas och landet enas under en kung och en ny religion, även myntväsendet bildas - det är verkligen en viktig och spännande period. Skolledare tog en pratstund med museichef Anne Charlotte Ytter för att få reda på lite mer om museet. 

Hur ofta byter ni utställningar?

– Vårt museum är i ständig förändring. Eftersom det kommer nya rön och forskning inom arkeologi och historia uppdaterar vi ofta både informationen och den sceniska utställningen. Vi vill gärna utvecklas hela tiden, det är viktigt att ett museum följer med i sin samtid. Ett flertal intressanta utställningar planeras just nu och vi kommer successivt färdigställa dem under hösten och våren.

Har ni märkt ett ökat intresse för vikingatiden tack vare serien Vikings?

– Museet öppnade efter det att Vikings hade premiär men visst märker vi av att TV-serien är något som väckt mångas intresse. Vi har t ex en specialvisning om vad som är sant och vad som är fiction från serien och den visningen är en av våra absolut populäraste. Även de senaste årens filmer, data- & teve-spel i vikingamiljö har också ökat på den nyfikenheten.

Digitala museibesök, är det ”döden” eller framtiden för museerna?

– Rätt utnyttjat tror jag att dessa två olika typer av besök inte nödvändigtvis behöver konkurrera ut varandra, snarare ser jag det som ett sätt att komplettera upplevelsen. Digital information som förstärks av den fysiska upplevelsen på plats och vice versa.

Det digitala kan också öppna en ny väg för vissa som har lättare att ta till sig information på det sättet. Det senaste året har också varit ett bevis på de möjligheter som den digitala verksamheten erbjuder. När skolklasser gick över till distansundervisning så avstannade museibesöken, men då kunde vi istället erbjuda digitala visningar med hjälp av webbkamera och dator. Plötsligt hade vi elever som satt i Portugal eller på Tjörn, på det sättet kan vi nå fler.

_JRO8742.jpg
_JRO6184.jpg

Vad från Vikingatiden skulle kunna förbättra nutiden?

– Personligen tror jag att all samvaro mellan olika generationer skulle berika tillvaron för nutidens människor. Sagor, myter och äventyr från olika delar av världen som berättas framför elden i långhuset. Berättartraditionen över generationer har alltid varit så central och viktig för människan och den känns som om den går lite förlorad idag. Annars så skulle jag tro att vi har det väsentligt mycket bättre än vikingatidens människor.

 

Hur lång tid innan besöket bör en klass boka?

– För planeringens skull gärna så snart det går, men har man en veckas framförhållning så brukar det mesta gå att ordna.