Josephine22020.jpg

Vilja och know-how ger unik svensk musiksatsning i skolan

Som elev i den lilla norrländska kommunen Robertsfors i slutet av 1980-talet fick Josephine Forsman de musikaliska grunderna i det som vi idag känner till som punk och rockbandet Sahara Hotnights. Musikkarriären fortsätter -men Josephine har även ett annat jobb. 

Med passion och engagemang har hon fått skolor och kommuner i Sverige att ta in programmet LOUD Sweden i sina verksamheter. Det hela går ut på att elever bildar band och träffas en gång i veckan i direkt anslutning till skoldagens slut eller inom elevens val. Idén fick hon efter att ha jobbat med LOUD USA i Los Angeles, en verksamhet som funnits sedan 2015 och i första hand är avsatt för ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden. Josephine har jobbat både som mentor och programutvecklare i flera av de 19 olika skolor i Los Angeles där LOUD USA är verksamt, och på nära håll fått se att programmet gör skillnad. Los Angeles är även den stad hon utgår ifrån idag sedan sex år tillbaka, samtidigt som hon möjliggör för lärare och elever i Sverige att utveckla musik i skolan genom LOUD Sweden. Det svenska LOUD är fristående från det amerikanska och anpassat efter svenska mått. Men programmen samarbetar, och inspirerar varandra.

-När elever får se, höra, röra och göra och tillsammans skapa musik med bandet som samlingspunkt, då vet jag att det blir en skillnad säger Josephine som idag är programdirektör och har en lång internationell erfarenhet av branschen. 

 

-Jag är otroligt stolt och glad även över det lyckade samarbetet med svenska skolor och kommuner kring LOUD. Vårt fokus ligger på att inspirera till, och stötta samarbeten mellan ungdomar. LOUD vill visa, att var och ens unika kvalitéer spelar en stor roll, som en del av helheten. Med musiken och bandkonstellationer som utgångspunkt, förbereder programmet deltagarna för alla typer av teamwork och relationer, längre fram i livet.

Lansering i Sverige

Efter lanseringen av LOUD Sweden i januari 2020, har programmets samtliga klasser nått full deltagarkapacitet, växande väntelistor, nära total jämställdhet mellan kön, och med deltagare från mer än 20 olika kulturer. Först ut i Sverige att införa programmet var Pysslingen Vällingby Park där närmare 80 elever i årskurserna 2–6 valde att anmäla sig. När bandet satts ihop gäller det för eleverna att tillsammans bestämma vilka låtar som ska spelas och öva in dem. Bandet gör även sin egen logga, tar ett bandfoto, formulerar en biografi och lär sig om mental och fysisk uppvärmning inför uppträdanden. Lektionerna leds av Josephine Forsman tillsammans med musikläraren på plats, Fredrik Blank, som också är rutinerad musiker och har turnerat med några av Sveriges främsta artister. Proffsmusiker undervisar, men lektionerna handlar inte i första hand om att eleverna ska bli virtuoser på sina instrument.

 

– Vi fokuserar på att man fördjupar sig i musiken och känner värdet av att man spelar tillsammans. Världen utanför kan vara ganska kall och hård, och att då få vistas i den här världen av musik och kreativitet blir också en chans att lära känna sig själv bättre, säger Fredrik. När banden övat på sina instrument och spelat ihop sig kommer chansen att uppträda för publik.

 

-Det är ingenting man tvingas till. Men vi hoppas att programmet och bandet gör att man känner sig trygg nog att vilja visa upp sig och inspirera andra, säger Josephine.

GoldenDiamonds:utanLoggor.jpg

Allmänna Arvsfonden beviljade tidigare 1,9 miljoner kronor i bidrag till projektet LOUD Sweden i Robertsfors för ungdomar i årskurs 6–9. Som andra ort i Sverige öppnade LOUD Sweden portarna på Fritidsgården Globalen i Robertsfors för 35 musikälskande och barn och ungdomar. 

 

–Att sätta igång LOUD i Robertsfors, kändes nästan overkligt eftersom det var där jag själv startade. Att få följa och coacha dessa band, tillsammans med deras mentorer under året, är en ynnest. 

 

Framtiden stavas interaktion

 Josephine utvecklar musikprogrammet tillsammans med kollegan Nathan Arling. Nate som han kallas, är musiker, lärare och veteran inom musikindustrin. Han har turnerat, spelat in och marknadsfört artister under 20 år, och har även en gedigen bakgrund inom streaming och webbdesign. Lite av en kändis blev Nate själv då han var med i den femte säsongen av ”Allt för Sverige” där han vann en Emmy och lärde sig massor om sina rötter och svensk historia. Idag utvecklar Nate bland annat LOUDS hemsida för att kunna vara en framtida självklar plattform för ungas musikutveckling. Kommande hemsida kommer att innehålla LOUDS kursplan och en mängd möjligheter för lärare och elever som ska kunna interagera world wide genom virtuell teknik såsom livestreaming. Att mötas på riktigt i och via musiken är framtiden tror både Josephine och Nate.

 

Den som tror att förändring skapas utan tid är naiv

Det menar Åsa Lundström som är Biblioteks och kulturchef i Robertsfors kommun och erfaren inom skola, fritid och kultur.

 

-Till att börja med så behövs givetvis ett intresse för barns skapande, en tro att kreativa processer ger barn något alldeles extra. I LOUDs fall är det ju musiken som står i fokus, men här är också bandet lika viktigt och det har känts nytänkande. Att skapa och lära tillsammans i medgång såväl som motgång och att vi är viktiga tillsammans. Sedan behövs givetvis tid för att starta upp något nytt, det gör det alltid. Här lägger man grunden för det fortsatta arbetet, vart vill vi och hur når vi dit?

-Hos oss är vår kommunala musikskola jätteviktig. Vi har sett LOUD som ett komplement till vår ordinarie verksamhet. Det tror jag också är viktigt för ett långsiktigt samarbete. Ett samarbete som vi tror stenhårt på.

 

I Robertsfors har samarbetet med Lis-Beth Öberg som är musikledare i kommunen, Åsa Lundström och Josephine Forsman varit den drivande trion. Vi har fått till bra samarbete med flera viktiga poster på kommunen, men vi har varit själva kärnan. Det är viktigt att kunna bolla med någon som är lika insatt, det har varit en styrka för oss. Sedan är mentorerna och deras samverkan också väldigt viktig i arbetet med eleverna. De har träffar varje vecka, tillsammans med Josephine, där de delar smått och stort i de kreativa processerna.

 

Lis-Beth Öberg håller med Åsa.

-LOUD innebär en möjlighet för ungdomar att starta band och få massor av tips och inspiration av musiker och folk inom branschen. Det är jättekul att ha fått vara med på bandens resa och se hur de har utvecklats som grupp både musikaliskt och socialt.

 

Fredrik Blank jobbar på Pysslingen Vällingby Park utanför Stockholm och har LOUD grupper i årskurs 2–6. 

 

-Men det går så klart precis lika bra att ha grupper i högstadiet och gymnasiet också. Vi är den första skolan i Sverige som har LOUD för så här unga elever. Att vi är pionjärer har varit både intressant och utmanande. Josephine och jag har justerat programmet allt eftersom tills det fallit på plats. Men sessionerna har faktiskt överträffat mina förväntningar. Jag förvånas och blir varje dag positivt överraskad av vad så här unga personer är kapabla att göra musikaliskt.

-Jag har elever som inte ens visste om att de kunde spela överhuvudtaget som nu spelar i band och övar hemma för fullt! Trycket är jättestort på att få plats på LOUD och vår kölista blir bara längre och längre. Det finns ett väldigt stort intresse för musik i det här området (Råcksta, Vällingby) och i samhället stort. Jag ser att det här verkligen gör skillnad för eleverna. Vi fyller ett upp ett tomrum, ett behov som finns där ute.

-När jag själv började spela i band som tonåring var vi tvungna att lära oss allt på egen hand. Varje generation har sitt sätt att närma sig musiken och nu kan vi ge nästa generation de verktyg de behöver för själva kunna musicera ihop och vara kreativa. När man väl hittar nyckeln till dörren till kreativiteten så öppnas en ny värld.

-För LOUD är det viktigt att anställa lärare som själva är aktiva musiker, så att deltagarna får en direkt insyn i musikvärlden, säger Josephine, vi har fantastiska lärare för LOUD som med små medel får deltagarna att själva föra sina band framåt. Deras främsta uppgift är lägga kreativiteten i händerna på deltagarna och få dem att känna de enorma fördelarna med att vara en del av en grupp!

MotVägg1.jpg

Detta behövs för LOUD på skolan

 

  1. Skolan och fritids måste avsätta tid för LOUD-klasserna. Alla i skolan och på fritids behöver veta när och var det sker. Varje klass bör pågå i 50 minuter, eller längre beroende på gruppen. Viktigt är tidsmarginaler så att övergångar mellan grupperna kan göras i lugn och ro.

  2. Grundutrustningen bör innehålla; ett trumset, 2–3 basar, några elgitarrer, en uppsättning akustiska gitarrer, slagverk, flera keyboards av bra kvalitet då eleverna märker och tröttnar snabbt när det inte låter bra, gitarr-och basförstärkare och ett PA för sång, sångmikrofoner och sladdar. Bra om det finns andra instrument och elektroniska apparater också. Finns inte detta på plats, har LOUD har sponsorer inom samtliga instrument.

  3. En engagerad skolledning som har förståelse för projektet i form av tid, resurser och energi.

  4. Engagemang och passion!