
Undvik extra arbete för rektorer och huvudmän
Problematisk skolfrånvaro är ett växande problem som inte bara påverkar individen. Satsa på att förebygga frånvaron i stället för att lägga ned tid på ett befintligt problem.
I skolan möter vi elever och personal med hög stresstolerans, stora krav och ofta psykisk ohälsa i olika former. En ofta missförstådd diagnos i skolkontexten är OCD – tvångssyndrom. För skolledare handlar det inte bara om juridiska plikter utan om att leda med kunskap, skapa strukturer genom omtanke och bygga en inkluderande lärmiljö.
Vad är OCD och varför bör du bry dig?
OCD kännetecknas av återkommande tvångstankar (obsessioner) och tvångshandlingar (ritualer) som kan ta mycket tid och energi. För en elev kan det handla om att kontrollera ständigt, räkna, tvätta händer upprepade gånger eller mental ritual. För personal kan det manifestera sig i liknande mekanismer – perfektionism, osäkerhet eller överdrivet kontrollbehov.
I skolmiljön riskerar OCD att:
-
Störa lärandet (om ritualer tar tid mitt i lektioner)
-
Generera hög stress och ångest
-
Framkalla konflikter, till exempel när krav krockar med elevernas ritualer
-
Göra att elever undviker uppgifter av rädsla att bryta sina interna regler
Som skolledare har du möjlighet att påverka: att vara en trygg vuxen som ser, håller samtal och inrättar strukturer som underlättar – inte försvårar – skolvardagen.
Skolledarens roll: tre viktiga perspektiv
-
Kunskap och medvetenhet
Ta initiativ till kompetensutveckling kring OCD och psykisk hälsa i skolan. Många misstar tvångshandlingar för disciplinproblem eller dålig vilja – vilket skapar frustration.
Genom att sprida kunskap i ledningsgruppen och bland pedagoger kan du förebygga missförstånd och bygga rätt attityd: att skilja mellan “problematiska beteenden” och symptom på psykisk ohälsa.
-
Rätt stöd och anpassning
-
Utarbeta tydliga rutiner för hur lärare ska hantera elever med OCD.
-
Tillåt rimliga avvikelser i scheman så att ritualer inte tvingas prioritera före undervisning.
-
Skapa alternativa arbetsrum eller “pauszoner” där elever kan hantera ångest utan att störa andra.
-
Se till att elevhälsa har tillgång till rätt kompetens – specialpedagoger, kuratorer, psykologer – som förstår diagnoser som OCD.
-
-
Ledarskap i svåra samtal
Som rektor eller skolchef måste du ibland fatta beslut där bemötande, säkerhet och lagstiftning krockar. Du behöver stå stadigt i att skolans struktur måste följas – men kunna visa flexibilitet där det är rimligt. Ha transparenta samtal med vårdnadshavare, personal och elever.
Utmaningar och fallgropar
-
Stigmatisering: Om OCD berättas om som “konstigt beteende” riskerar eleven att må sämre och dra sig undan.
-
Oflexibla regler: En strikt “inga avvikelser”-policy i skolan klingar illa om inte skolledaren själv visar att anpassning är möjligt.
-
Brist på uppföljning: Anpassningar behöver utvärderas – görs de för att underlätta, eller fungerar de som tillfälliga skjuta-på-problem-lösningar?
Att hantera OCD i skolan är inte en isolerad elevfråga – det är en ledarskapsfråga.
En skolledare med kunskap om OCD kan:
-
Främja psykisk hälsa och trygghet
-
Minska konflikter och missförstånd
-
Stödja både elever och personal att nå sin potential
Genom att prioritera kompetensutveckling, struktur och tydliga stödprinciper visar du inte bara att skolan är en plats för lärande – utan också en plats där alla kan känna sig sedda och förstådda, oavsett svårigheter.
NYHETER FRÅN OCD-FÖRBUNDET
Är skolmaten äcklig?
Att en del ungdomar inte vill äta maten som serveras i skolan behöver faktiskt inte betyda att de ogillar skolmaten.
”Skolmaten är äcklig!” Tänk om orden egentligen är ett tecken på tvångsproblematik? En rädsla för att ta i samma matslev som alla andra? Lär er mer om ocd på 1-2 timmar – det är gratis.
Kan frånvaro bero på OCD?
Sommarlovet är över och tillbaka till skolbänken kommer ett gäng elever med blandade känslor – och en hel del oväntade beteenden.
Kanske glömmer plötsligt sportiga Charlie sina idrottskläder. Noggranna Kim lämnar in sina läxor för sent. Och kreativa Sam vägrar vara med på syslöjden. Men varför då?
Årets kompetensutveckling
Vill du vara med och bidra till att fler elever på din skola klarar skolgången på ett bra sätt? Fånga upp det som många missar!
I snitt lever en elev per klass med tvångsproblematik. Med rätt kunskap och verktyg kan ni se dessa elever – och hjälpa dem att utveckla sin kompetens, precis som de förtjänar.






