top of page

Dela på:

Så stärker du din biträdande rektor

Att bygga ett starkt ledarteam i skolan börjar med att ge rätt stöd till sina biträdande rektorer. Med enkla, riktade insatser kan du som rektor både avlasta dig själv och samtidigt stärka skolans ledningskapacitet. Här får du fem konkreta åtgärder som ger effekt direkt – och hjälper dig att leda ett mer hållbart, tydligt och engagerat ledningsteam.

Att bygga ett starkt ledarteam i skolan börjar med att ge rätt stöd till sina biträdande rektorer. Med enkla, riktade insatser kan du som rektor både avlasta dig själv och samtidigt stärka skolans ledningskapacitet. Här får du fem konkreta åtgärder som ger effekt direkt – och hjälper dig att leda ett mer hållbart, tydligt och engagerat ledningsteam.

Prioritera gemensam struktur – inte bara arbetsfördelning

Många skolledningar delar upp ansvarsområden – men glömmer att bygga en gemensam struktur för hur ledning bedrivs. Det leder till parallella spår där rektor och biträdande rektorer sällan hinner samordna sig. Som rektor behöver du ta initiativ till regelbundna strategimöten där ni tillsammans formulerar: Vad är vår ledningsidé? Hur följer vi upp beslut? Hur signalerar vi enhet till personalen? En enkel start är att blocka 30 minuter varje vecka för avstämning, där ni enbart fokuserar på hur ni leder, inte vad som ska göras. Det skapar trygghet, riktning och ett gemensamt språk i ledarskapet.

Ge mandat – men rensa vägen först

Att stärka din biträdande rektor handlar inte bara om att "delegera mer" – utan om att skapa utrymme för ett verkligt mandat. Ett vanligt misstag är att rektorer ger ansvar men låter gamla strukturer och otydlig kultur ligga kvar. Om till exempel en biträdande rektor får ansvar för personalärenden men personalen ändå går till dig – då undermineras mandatet i praktiken.


Börja med att vara tydlig mot personalen: kommunicera skriftligt och muntligt vem som ansvarar för vad – och varför. Se till att du själv backar din biträdande rektor i möten, t.ex. genom att hänvisa frågor vidare, eller bekräfta deras beslut inför andra. Ett konkret exempel: skapa en ansvarskarta som hänger i personalrummet där alla ser vem som leder vad. Då kan din biträdande rektor växa i rollen – och du får tid till det strategiska ledarskapet.


Vill du ta det vidare? Inför "skuggning" under två veckor där du aktivt lyfter fram din biträdande rektor i olika forum och samtidigt observerar var mandatet brister. Det ger en gemensam bild av vad som behöver justeras.

Skapa forum för kollegial skolledarutveckling

Biträdande rektorer får ofta gå externa utbildningar – men saknar vardagligt kollegialt lärande. Som rektor kan du enkelt stärka det genom att skapa interna mikroföreläsningar och reflektionspass. Exempelvis: avsätt 15 minuter i varje ledningsmöte för att en av er delar ett aktuellt dilemma eller ett lyckat ledarskapsdrag. Koppla gärna till forskning eller Skolverkets material. På så vis bygger ni en kultur där det är naturligt att lära tillsammans – och höja kvaliteten i skolans ledarskap.

Att bygga ett starkt ledarteam i skolan börjar med att ge rätt stöd till sina biträdande rektorer. Med enkla, riktade insatser kan du som rektor både avlasta dig själv och samtidigt stärka skolans ledningskapacitet. Här får du fem konkreta åtgärder som ger effekt direkt – och hjälper dig att leda ett mer hållbart, tydligt och engagerat ledningsteam.

Använd styrdokumenten som ledarskapsverktyg – inte bara kontrollinstrument

Styrdokumenten – som skollag, läroplan och lokala styrkedjor – används ofta som verktyg för kontroll och ansvarsfördelning. Men de kan vara kraftfulla verktyg för att utveckla och fördjupa din biträdande rektors ledarskap – om de används rätt.


Börja med att välja ut ett centralt dokument, exempelvis skolans systematiska kvalitetsarbete. Sätt er tillsammans och gå igenom: Vilka delar behöver du som biträdande rektor kunna för att leda på riktigt? Vad säger dokumentet om hur vi följer upp undervisning, likvärdighet eller trygghet?

Skapa en konkret handlingsplan där ni kopplar biträdande rektors arbetsuppgifter till styrdokumentens innehåll. Till exempel: om trygghet och studiero är en prioriterad del av kvalitetsarbetet – koppla det till ett utvecklingsuppdrag för din biträdande rektor, med mandat att både följa upp incidentstatistik och initiera kollegiala samtal i personalgruppen.


Det är också värdefullt att simulera beslutssituationer med styrdokumenten som stöd. Låt exempelvis din biträdande rektor få en fiktiv situation: en förälder klagar på betygssättning – hur agerar vi utifrån styrdokumenten? Detta skapar trygghet i rollen, stärker förståelsen och förbereder din kollega för komplexa uppdrag.

Genom att använda styrdokument som utvecklingsverktyg – inte bara regler – rustar du din biträdande rektor för skolans verkliga ledarskapsutmaningar.

Missa inte:

En helhetslösning för resurshantering

Möte

Tempus Personal

Aktier

Intressanta insikter

Utmanaren som gör det roligare att investera

Mobiltelefon för kriskommunikation

Varje sekund räknas

Snabb och säker kriskommunikation.

  • Vit Instagram Ikon
bottom of page