Huvudmannen vill införa en ny pedagogisk modell – jag är starkt emot


Vad gör du som rektor när huvudmannen kräver något du inte tror på pedagogiskt – eller som du anser strider mot skollagen? Det här är din roll och dina rättigheter.
Din huvudman (kommunen eller friskoleledningen) vill att alla skolor i organisationen ska införa en ny pedagogisk modell – exempelvis ett specifikt arbetssätt eller ett nytt material. Du har lång erfarenhet och ser risker: modellen är inte vetenskapligt förankrad, passar inte skolans elevgrupp och saknar förankring i personalen.
Skollagen (2 kap. 9 §) ger rektor ett pedagogiskt ledarskap med ansvar för undervisningens kvalitet. Samtidigt har huvudmannen det yttersta ansvaret för skolans resultat och får sätta mål och ramar.
Men: du är inte en verkställande marionett.
• Dokumentera dina professionella invändningar – gärna i relation till forskning, beprövad erfarenhet och skolans nuläge.
• Sök dialog, gärna skriftlig, där du uttrycker din ståndpunkt sakligt och med elevens bästa i fokus.
• Om modellen ändå ska införas – säkra personalens delaktighet och gör en plan för att minimera negativa effekter.
Din roll är inte att alltid säga ja – utan att värna kvalitet, lagstöd och professionell integritet. Det gör du bäst genom saklighet, dialog och tydlig dokumentation.
ANNONS




