top of page

Aktuellt hos skolorna

Publicerad:

7 oktober 2025 kl. 09:00:57

Skolverket

Lärare allt mer positiva till yrket – men stressen består

Svenska lärare och rektorer trivs i sitt arbete – trots en fortsatt hög stressnivå. Det visar den internationella undersökningen Talis 2024, där över 90 procent av deltagarna uppger att de är nöjda med sitt yrkesval. Samtidigt har synen på läraryrket förbättrats markant sedan den förra mätningen 2018.

ANNONS

Lärare och elever skriver.

– Det är med en bra lärare allt börjar. Det är därför glädjande att svenska lärare känner större yrkesstolthet och engagemang än tidigare. Samtidigt visar Talis 2024 att arbetsmiljön fortfarande behöver förbättras, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket.


Läraryrket upplevs som mer attraktivt

Fler svenska lärare anger nu att de valt yrket som sitt förstahandsval – 67 procent jämfört med 59 procent i 2018 års undersökning. Dessutom vill fler stanna kvar i yrket, och andelen som uppfattar läraryrket som högstatus har ökat. Trots det ligger Sverige fortfarande under genomsnittet i OECD när det gäller yrkets status i samhället.


Stressnivån oförändrad – administrationen tynger mest

Nästan hälften av Sveriges lärare (44 procent) och drygt hälften av rektorerna (56 procent) uppger att de ofta känner stress i arbetet – en nivå som är oförändrad sedan 2018. Den största stressfaktorn är fortsatt administrationen, som i genomsnitt tar tre timmar i veckan.

– Administrationen är det som upplevs mest betungande. Frågan är välkänd, och en statlig utredning har nyligen presenterat förslag för att minska den administrativa bördan, säger Anna Castberg.


Hög rektorsomsättning och ökande krav på studiero

Undersökningen visar även att svenska rektorer i genomsnitt stannar kortare tid på sin skola – tre år jämfört med fem i övriga Norden. För lärare är siffran sex år, mot sju i OECD-snittet.

När det gäller studiero upplever svenska lärare färre ordningsproblem i klassrummet än kollegor i övriga Norden, men hanteringen av elever som stör beskrivs som alltmer krävande.
– Att skapa studiero är en växande utmaning. Lärare vittnar om att störande beteenden kräver mycket energi och påverkar arbetsmiljön, säger Stephanie Plenty, undervisningsråd på Skolverket.


Bakom undersökningen

Talis (Teaching and Learning International Survey) är en internationell studie som genomförs av OECD och ger en unik inblick i lärares och rektorers yrkesvardag. År 2024 deltog 53 länder, däribland samtliga nordiska.

  • Vit Instagram Ikon
bottom of page