top of page

Aktuellt hos skolorna

Publicerad:

21 juni 2026 kl. 19:47:30

Sjöbos sexor över rikssnittet – bästa resultaten på flera år

Sjöbo kommuns preliminära betygsresultat visar att fler elever når målen i både årskurs 6 och 9. I årskurs 6 har 70,7 procent uppnått betygskriterierna i alla ämnen, vilket är över det senast publicerade rikssnittet och kommunens bästa resultat på flera år.

Storkskolan i Sjöbo kommun
Snabbversion

Sjöbo kommuns preliminära betygsresultat visar en positiv utveckling i både årskurs 6 och 9. I årskurs 6 har 70,7 procent av eleverna uppnått betygskriterierna i alla ämnen, vilket är kommunens bästa resultat sedan 2022 och över det senast publicerade rikssnittet. Gymnasiebehörigheten i årskurs 9 har ökat från 69,2 till 74,5 procent. Kommunen kopplar utvecklingen till ett mer systematiskt arbete med uppföljning, närvaro, studiero och riktade insatser.

Särskilt stark är utvecklingen i årskurs 6, där andelen elever som uppnått betygskriterierna i alla ämnen nu ligger på 70,7 procent. Det är den högsta nivån sedan 2022 och något över det senast publicerade riksgenomsnittet, som var 70,4 procent i juni 2025.


Rekordnivå för årskurs 6

Även meritvärdet i årskurs 6 ökar tydligt. Årets meritvärde ligger på 223,6, vilket enligt kommunen är det klart bästa resultatet sedan 2022.

Förbättringen syns också under själva läsåret. I matematik ökade exempelvis andelen elever i årskurs 6 som nådde målen från 75,3 procent under hösten till 81,6 procent under våren.

Tina Bjerström Alsnäs, verksamhetschef för grundskola i Sjöbo kommun, beskriver utvecklingen som ett resultat av ett långsiktigt och hårt arbete från skolpersonalens sida. Samtidigt betonar hon att kommunen inte är nöjd förrän fler elever når hela vägen.

Vollsjöskolan sticker särskilt ut i resultaten. Där ökade andelen elever i årskurs 6 som uppnått alla betygskriterier med 31 procent. Enligt kommunen är detta särskilt viktigt eftersom elever som har betyg i alla ämnen i årskurs 6 får bättre förutsättningar att klara grundskolan hela vägen till årskurs 9.


Fler nior behöriga till gymnasiet

Även i årskurs 9 går resultaten upp. Gymnasiebehörigheten ligger preliminärt på 74,5 procent, jämfört med 69,2 procent föregående år.

Siffran är dessutom framtagen före kommunens lovskola. Eftersom flera elever endast saknar mindre delar för att bli behöriga, räknar kommunen med att gymnasiebehörigheten kan öka ytterligare efter sommarskolan.

Samtidigt framhåller Sjöbo kommun att resultaten i årskurs 9 fortfarande inte ligger i nivå med riket. Arbetet med att utveckla undervisningen och stärka fler elevers möjlighet att nå behörighet ska därför fortsätta.


Fokus på närvaro, studiero och uppföljning

Kommunen kopplar resultatuppgången till ett mer systematiskt arbete i skolorna. Lärare och rektorer har under de senaste åren utvecklat arbetet med uppföljning och med att sätta in rätt insatser tidigare.

Särskilt fokus har legat på närvaro och studiero. Utgångspunkten är att elever som är i skolan, känner sig trygga och möter undervisning av hög kvalitet har bättre möjligheter att lyckas.

Under kommande läsår ska utvecklingsarbetet fortsätta. Bland annat inleder Sjöbo kommun ett fördjupat samarbete med forskningsinstitutet Ifous för att ytterligare stärka undervisningen i klassrummet.

ANNONS

  • Vit Instagram Ikon
bottom of page