top of page
Aktuellt hos skolorna
Publicerad:
21 augusti 2025 kl. 07:47:11
Nordic International School
Ny identitet och tydligare fokus på studiero
Medan många skolor i Sverige brottas med otydlighet, stök och sjunkande kunskapsresultat går Nordic International School mot strömmen. Nu presenterar skolkoncernen ett uppdaterat koncept – Nordic 2.0 – där lärarledd undervisning, struktur och forskningsbaserade metoder står i centrum. Samtidigt lanseras en ny visuell identitet som ska stärka skolans profil och skapa en tydligare kommunikation.
ANNONS

Nordic International School har länge arbetat efter en tydlig pedagogisk grund. Med Nordic 2.0 förtydligas det som redan varit framgångsrikt: höga förväntningar, fasta ramar, konsekvent uppföljning och en skolmiljö där studiero är normen.
Konceptet bygger på tre huvudpelare:
•Undervisning i världsklass – inspirerad av internationella toppskolor och strukturerad enligt Rosenshines principer för ökad tydlighet och bättre resultat.
•Ordning och reda – tydliga regler och konsekvenssystem som skapar trygghet och förutsägbarhet.
•Nordic Spirit – en stark skolanda byggd på gemenskap, motivation och stolthet genom bland annat ”houses”, utmärkelser, klubbar, Erasmusprojekt och gästföreläsare.
– Nordic 2.0 är inget helt nytt, utan en förtydligad version av det vi redan arbetar med. Vi vill visa både internt och externt vad som skapar resultat i skolan, säger Johan Åström, chef för grundskolor inom Watma Education.
I samband med lanseringen får skolorna också en ny grafisk profil med uppdaterad logotyp, typografi och färgsättning. Syftet är att skapa en enhetlig och professionell kommunikation som tydligare speglar skolans pedagogiska modell och värdegrund.
– När många talar om behovet av förändring i skolan visar vi att det går att uppnå både trygghet och starka kunskapsresultat genom struktur och forskningsbaserade metoder. Nordic 2.0 är en markering: vi står fast vid det som fungerar och som ger elever bästa möjliga förutsättningar att lyckas, säger Johan Åström.
bottom of page



