Aktuellt hos skolorna
Publicerad:
9 oktober 2025 kl. 06:52:24
Skolverket
Självförtroende och motivation avgörande för framgång i matematik
Hur mycket betyder egentligen självförtroende för elevernas resultat i matematik? En ny rapport från Skolverket visar att motivation och tilltro till den egna förmågan är lika viktiga som socioekonomiska faktorer för hur elever lyckas i ämnet.
ANNONS

– Vi inom skolväsendet behöver bli bättre på att förstå hur elevernas intresse, motivation och självförtroende i matematik kan stärkas. Om vi lyckas med det kan fler elever nå målen, säger Jenny Kallstenius, enhetschef på Skolverket.
Socioekonomiska skillnader påverkar resultaten
Rapporten bekräftar den tydliga kopplingen mellan elevers socioekonomiska bakgrund och skolresultat. Elever från mindre gynnsamma förhållanden presterar sämre i matematik, upplever oftare mobbning och känner sig i lägre grad delaktiga i skolans gemenskap. De rapporterar också fler störningar i klassrummet, vilket kan påverka studieron.
Självförtroende kan jämna ut skillnader
När forskarna även väger in elevers självförtroende, motivation och intresse i analysen framträder en tydlig bild: dessa faktorer förklarar en betydande del av resultatskillnaderna mellan olika elevgrupper.
– Elevers tro på sin egen förmåga är avgörande. Lågt självförtroende leder ofta till sämre prestationer, vilket i sin tur kan förstärka känslan av misslyckande. Det här sambandet gäller oavsett kön, bakgrund eller hemland, säger Kallstenius.
Stora nivåskillnader utmanar undervisningen
För lärarna innebär detta en komplex vardag. Många beskriver arbetet med att väcka elevers intresse för matematik som en av de största utmaningarna i undervisningen. Dessutom kräver stora skillnader i kunskapsnivåer att lärarna balanserar mellan att stötta elever som riskerar att inte nå målen och att utmana de som redan ligger långt fram.
– Elever i behov av stöd måste få hjälp tidigt, men vi får inte glömma de högpresterande eleverna. Även de behöver utmanas för att fortsätta utvecklas, säger Kallstenius.
Rapporten understryker att både tidiga stödinsatser och ett stärkt fokus på motivation och självförtroende är nyckeln till bättre resultat i matematik.



