Aktuellt hos skolorna
Publicerad:
21 juni 2026 kl. 20:07:36
Malmö permanentar blockering av sociala medier på elevdatorer
Malmö stad permanentar blockeringen av sociala medier på elevernas datorer i grundskolan. Beslutet fattas efter en pilot som visat förbättrat fokus, minskad distraktion och bättre studiero under lektionerna.

Snabbversion
Malmö stad permanentar blockeringen av sociala medier på elevernas datorer i grundskolan. Beslutet kommer efter en pilot som visat förbättrat fokus och bättre studiero under lektionstid. Utvärderingen visar också att konflikter och kränkningar kopplade till sociala medier har minskat. Förvaltningen ska löpande anpassa vilka kanaler som blockeras och återrapportera till nämnden under 2028.
Bakgrunden till försöket var återkommande signaler från skolpersonal om att elever använde sociala medier under lektionstid. Det skapade distraktioner, störde arbetsron och ledde i vissa fall till konflikter och kränkningar.
Piloten visar bättre fokus i klassrummet
Blockeringen infördes som pilot i augusti förra året efter beslut i grundskolenämndens arbetsutskott. Under ett läsår spärrades de vanligaste sociala mediekanalerna på elevdatorerna.
Utvärderingen, som bygger på bland annat intervjuer med elever och skolpersonal, visar att spärren har haft effekt. Både elever och personal beskriver förbättrat fokus, minskad distraktion och bättre studiero under lektionerna.
Även konflikter och kränkningar kopplade till användning av sociala medier under skoltid bedöms ha minskat. Skolpersonalen var generellt mer positiv än eleverna, men båda grupperna var överlag positiva till förändringen.
Inte en ensam lösning
Samtidigt visar utvärderingen att blockeringen inte löser alla problem med studiero. Flera svar pekar på att elever fortfarande kan distraheras av annat, till exempel spel eller Youtube.
Både elever och skolpersonal lyfter därför att spärren bör ses som ett stöd i arbetet för en bättre lärmiljö, inte som en ensam lösning på frågor om arbetsro, trygghet och kränkningar.
Anpassas när sociala medier förändras
Grundskolenämnden har nu gett förvaltningen i uppdrag att permanenta blockeringen. Förvaltningen ska också löpande anpassa vilka kanaler som blockeras utifrån hur sociala medier utvecklas.
En ny utvärdering av uppdraget ska presenteras för nämnden under 2028.
Sara Wettergren (L), ordförande i grundskolenämnden, säger att beslutet är ett resultat av att kommunen lyssnat på skolornas behov. Hon kopplar även åtgärden till det mobilförbud som träder i kraft i höst och menar att insatserna tillsammans kan stärka skolornas lärmiljö.
Mubarik Abdirahman (S), vice ordförande i nämnden, framhåller att distraktioner ofta slår hårdast mot elever som redan har det tufft i skolan. Även Emma Edström (MP), ledamot i nämnden, lyfter fram att blockeringen kan bidra till bättre studiero för elever med koncentrationssvårigheter.
ANNONS


