Aktuellt hos skolorna
Publicerad:
24 september 2025 kl. 08:03:51
Saltsjöbadens samskola
Första lärarstudenterna på plats i Saltsjöbadens samskola
Den 11 september markerade en milstolpe för Saltsjöbadens samskola. Då välkomnades de första studenterna på grundlärarprogrammet vid Luleå tekniska universitet – med Nacka som studieort. Utbildningen är den första i sitt slag i Sverige och kombinerar distansstudier med praktik en dag i veckan på plats i Nackas kommunala skolor.
ANNONS

– Att ha lärarstudenter hos oss från dag ett är otroligt värdefullt. Läraryrket kräver praktiska erfarenheter som man inte kan läsa sig till – de måste tränas i verkliga situationer, säger Katarina Åkerman Gustafsson, biträdande rektor på Saltsjöbadens samskola.
Studenterna möter sin praktikskola
Två veckor in i utbildningen samlades studenterna för sitt första möte på Samskolan. Rektor Britta Wikman och Katarina Åkerman Gustafsson presenterade skolans verksamhet, innan studenterna själva delade sina bakgrunder och drivkrafter. Många hade erfarenhet som fritidsledare, elevassistenter eller idrottsledare – alla med en gemensam vilja att göra skillnad för barn och unga.
Invigning med musik och bandklippning
Efter introduktionen samlades studenter, lärare och handledare i skolans aula. Där bjöds det på musik, mingel och en högtidlig bandklippning av Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande. Elever från Samskolan deltog i firandet genom att servera och assistera.
Åsa Portelius, produktionsdirektör och skolchef för Nackas kommunala skolor, framhöll utbildningens unika karaktär:
– Den här utbildningen kommer ge er en trygghet som gör skillnad när ni examineras. Ni tillhör en unik grupp som får en utbildning som är först i sitt slag i Sverige. Och glöm inte – kommer man till Nacka, så vill man stanna kvar i Sveriges bästa skolkommun.
Praktiknära lärande – en framtidsmodell?
Förväntningarna på samarbetet är höga. Skolan har skapat särskilda arbetsrum för studenterna och byggt upp ett starkt handledarteam.
– Ni kommer att få en bred inblick i läraryrket, delta i ämnesmöten, följa undervisningen och uppleva hela skolvardagen. Handledarna stöttar er, men vi vill också att ni ser varandra som resurser, säger Katarina Åkerman Gustafsson.
Rektor Britta Wikman har länge drivit frågan om att utveckla en praktiknära lärarutbildning tillsammans med LTU:
– Målet är att studenterna ska känna sig väl förberedda, fullfölja utbildningen och stanna i yrket. Tyvärr hoppar många av när de möter skolans verklighet – vår modell är ett sätt att vända den utvecklingen.
Foto: Jenny Frejing



