Aktuellt hos skolorna
Publicerad:
10 november 2025 kl. 07:00:17
Högskolan Dalarna
Lärares balansgång: trygghet, struktur och elevers inflytande
Hur kan lärare ge elever verkligt inflytande i undervisningen – utan att förlora struktur och trygghet i klassrummet?
I en ny avhandling vid Högskolan Dalarna undersöker Anna Henriksson Persson hur lärare i årskurs 4–6 resonerar kring elevers inflytande som en del av skolans demokratiska uppdrag.
ANNONS

– Lärare står ofta inför svåra val. De vill uppmuntra elevernas delaktighet men samtidigt skapa trygghet och tydlighet. Det är inte alltid enkelt att hitta balansen mellan att lyssna på eleverna och att se till att undervisningen fungerar för hela gruppen, säger Anna Henriksson Persson, universitetsadjunkt och nybliven doktor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.
Balans mellan trygghet och delaktighet
I studien framkommer att många lärare försöker förena flera mål samtidigt: skapa en tydlig och trygg undervisning, ge eleverna inflytande och samtidigt upprätthålla arbetsro. I praktiken krockar dessa mål ibland – särskilt när elevers önskemål går emot vad läraren bedömer som nödvändigt för gruppen.
– Det handlar inte om att ha rätt svar, utan om professionellt omdöme. Lärare fattar beslut i stunden, ofta med motstridiga hänsyn. Det är viktigt att förstå hur mycket tankearbete som ligger bakom varje beslut i klassrummet, säger hon.
Demokrati i skolvardagen
Avhandlingen visar hur elevers inflytande inte bara handlar om klassråd och elevråd – utan om vardagliga val i undervisningen. Hur mycket eleverna får påverka, på vilket sätt och i vilka frågor, blir en del av hur skolans demokratiska uppdrag förverkligas i praktiken.
– Jag hoppas att min forskning kan inspirera till samtal om hur vi ser på värdet av elevers inflytande i undervisningen – och hur det kan stärka både lärande och demokrati, säger Anna Henriksson Persson.



