Aktuellt hos skolorna
Publicerad:
6 oktober 2025 kl. 07:22:08
Högskolan Dalarna
Känsla av sammanhang nyckel till välmående i förskolan
Vad får personalen i förskolan att må bra och orka i ett krävande yrke – särskilt i mötet med barn som behöver extra stöd? En ny avhandling från Högskolan Dalarna visar att svaret i hög grad handlar om känslan av sammanhang.
ANNONS

– När arbetet upplevs som begripligt, hanterbart och meningsfullt stärks både motivationen och förmågan att skapa goda lärmiljöer för barnen, säger Veronica Semelius Granevald, nybliven doktor i pedagogiskt arbete.
Forskning om balans mellan krav och resurser
Avhandlingen bygger på studier med 90 förskolepedagoger och 42 specialpedagoger från hela Sverige. Genom en kombination av kvantitativa och kvalitativa analyser visar forskningen hur balansen mellan jobbkrav, resurser och stöd påverkar välbefinnandet i förskolan.
Resultaten visar att en stark känsla av sammanhang hänger ihop med lägre upplevelser av emotionella och organisatoriska krav. Samtidigt framstår socialt stöd, möjlighet till påverkan och specialpedagogisk handledning som avgörande faktorer för att personalen ska trivas och orka över tid.
– Tillgång till stöd och inflytande i arbetet gör stor skillnad för hur kraven upplevs, säger Veronica Semelius Granevald.
Grupphandledning – en resurs med nyanser
Forskarens resultat visar också att specialpedagogisk grupphandledning kan stärka upplevelsen av begriplighet och utveckling, men att effekten varierar mellan olika förskolor. Förväntningar infrias inte alltid, och handledningens roll påverkas av faktorer som organisation, arbetskultur och specialpedagogernas erfarenhet.
Hållbarhet kräver mer än fler resurser
Sammanfattningsvis visar studien att en hållbar förskola kräver mer än enbart ökade resurser i form av tid och personal. Minst lika viktigt är att skapa arbetsmiljöer där pedagoger känner meningsfullhet, begriplighet och kontroll över sin vardag.
– Den här forskningen kan bidra till strategier som stärker långsiktig hållbarhet i förskolan. När personalen mår bra får även barnen, särskilt de med särskilda behov, bättre möjligheter att utvecklas, säger Veronica Semelius Granevald.



