top of page
Aktuellt hos skolorna
Publicerad:
9 september 2025 kl. 22:03:33
Högskolan i Gävle
Internationellt projekt om framtidens lärmiljöer
Hur kan skolans fysiska miljö utformas för att bäst stödja undervisning och elevers lärande? Den frågan står i centrum för ett nytt europeiskt forsknings- och utvecklingsprojekt där Högskolan i Gävle är en av deltagarna.
ANNONS

Projektet har en total budget på 16 miljoner kronor över tre år och samlar tio partnerorganisationer från sju europeiska länder. Högskolan i Gävle får cirka fyra miljoner kronor för sitt deltagande.
– Den fysiska skolmiljön tas ofta för given i Sverige. Lärmiljöer är nästan osynliga i policydokument, läroplaner och skollag. Därför är det extra intressant att jämföra med hur andra europeiska länder arbetar med de här frågorna, säger Anneli Frelin, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Projektet inleds med en omfattande policyanalys i varje deltagande land. Högskolan i Gävle samarbetar här med INDIRE, Italiens nationella organ för skolutveckling och forskning. Resultaten kommer sedan att jämföras på europeisk nivå.
– Det är ett komplext projekt med många perspektiv. Vi är redan igång med det första arbetspaketet och det ska bli mycket spännande att se vad våra kollegor i de andra länderna kommer fram till, säger Jan Grannäs, docent i didaktik.
Arbetet sker stegvis:
Kartläggning av policy och lagstiftning.
Intervjuer och enkäter med skolledare, lärare, myndigheter och andra aktörer.
En gemensam rapport och en europeisk handbok för skolledare om hur innovativa och hållbara lärmiljöer kan utvecklas och användas.
Fortbildning och internationella utbyten
En annan central del i projektet är utvecklingen av ett fortbildningsprogram för skolor runtom i Europa. För Högskolan i Gävle innebär det också nya möjligheter till internationellt utbyte – där lärare och rektorer i Gävleborg kan knyta kontakter och samarbeta med skolor i bland annat Spanien och Grekland.
– Att kunna erbjuda regionens lärare och skolledare både forskningsbaserad kunskap och internationella erfarenheter är ett stort mervärde. Vi kan lära oss mycket genom att ta del av andras sätt att arbeta, säger Wenche Mörck Riekki, universitetsadjunkt i didaktik vid Högskolan i Gävle.
bottom of page



