Aktuellt hos skolorna
Publicerad:
5 november 2025 kl. 11:45:10
Burlövs kommun
Burlövs skolor satsar på psykisk hälsa – från tidiga år till tonåren
I Burlövs kommun pågår just nu en bred satsning på att stärka barn och ungas psykiska hälsa – från förskoleklass till gymnasiet. Syftet är att skapa tryggare skolmiljöer och ge eleverna bättre förutsättningar att förstå, prata om och hantera sina känslor.
ANNONS

– Att prata om hur man mår är lika viktigt som att lära sig läsa och räkna. Vi vill att alla elever ska känna till var de kan få stöd när livet känns svårt – och att det är helt okej att prata om psykiskt mående, säger Helena Collijn, verksamhetschef för centrala elevhälsan i Burlöv.
Tidiga samtal i klassrummet
I de yngre årskurserna deltar flera skolor i pilotprojektet ”Livsviktiga snack i skolan”, ett undervisningsmaterial framtaget av Suicide Zero. Det innehåller färdiga lektionsplaner som hjälper barn att prata om känslor, relationer, kropp och normer – och ger dem verktyg för att hantera svåra situationer.
– Forskningen är tydlig: barn som får hjälp att sätta ord på sina känslor mår bättre och löper mindre risk att utveckla psykisk ohälsa senare i livet. Skolan är en av de mest effektiva arenorna för att arbeta förebyggande, säger Catharina Wass, legitimerad psykolog i centrala elevhälsan.
Internationellt beprövat program för äldre elever
För tonåringarna införs nu programmet YAM – Youth Aware of Mental Health, ett internationellt evidensbaserat koncept som visat goda resultat i att minska depression, suicidtankar och självmordsförsök bland unga. Programmet stärker elevernas kunskap om psykisk hälsa och tränar dem i att hantera svåra känslor och situationer.
Under läsåret 2025/2026 kommer YAM att genomföras på kommunens högstadieskolor för elever i årskurs 8 samt på gymnasieskolans introduktionsprogram.
En gemensam satsning för hela skolsystemet
Burlövs kommun ser arbetet som en långsiktig del av skolans uppdrag att främja hälsa, trygghet och lärande.
– Målet är att psykisk hälsa ska vara en naturlig del av skolans vardag. Vi bygger en gemensam struktur – från de tidiga åren till tonåren – där eleverna får språk, kunskap och stöd för att må bra, säger Helena Collijn.



