Aktuellt hos skolorna
Publicerad:
27 oktober 2025 kl. 08:25:38
Burlövs skolor
Starka skolresultat i Burlöv
Burlövs skolor fortsätter att visa tydliga förbättringar i resultaten. Andelen elever som blir behöriga till gymnasiet har ökat markant och ligger nu över rikssnittet, samtidigt som utvecklingen i de lägre årskurserna pekar stadigt uppåt.
ANNONS

Mellan 2018 och 2023 låg gymnasiebehörigheten i Burlöv mellan 75 och 79 procent. De två senaste åren har den stigit till omkring 84 procent, vilket innebär att kommunens elever nu presterar bättre än genomsnittet i landet.
– Det mest glädjande är att vi inte bara nått ett starkt resultat ett enskilt år, utan att vi lyckats hålla nivån och se fortsatt positiv trend. Det visar att vi verkligen har flyttat oss framåt, säger Peter Nyberg, grundskolechef i Burlövs kommun.
Kvalitetssäkrade betyg och nationella jämförelser
För att säkerställa att resultaten speglar faktiska kunskaper jämför kommunen betygen i årskurs 9 med resultaten på de nationella proven. Analysen visar att Burlövs elever ligger i nivå med, eller över, rikssnittet.
– Eleverna har förtjänat sina betyg utifrån gällande kriterier. Det är en viktig kvalitetssäkring och ett kvitto på att våra insatser fungerar, säger Peter Nyberg.
Lovskola lyfter resultaten
En av framgångsfaktorerna är satsningen på lovskola, där elever som riskerar att missa gymnasiebehörigheten får intensiv undervisning – särskilt i matematik.
– Lovskolan har haft stor betydelse. Många elever ligger precis under gränsen för behörighet, och med riktade insatser under loven kan vi hjälpa dem över den, säger Nyberg.
Även Dalslundskolan i Åkarp och Vårboskolan i Arlöv har deltagit i satsningen, som utökats till sport-, påsk- och höstlov.
Förbättring även i yngre år
Resultaten i årskurs 6 är de bästa sedan mätningarna började, och i årskurs 3 närmar sig eleverna rikssnittet i svenska. I matematik ligger man nu på nivå med riket efter flera års förbättring.
– Vi ser effekter av vårt långsiktiga arbete redan i de tidiga årskurserna. Fokus på språk, läsning och matematik börjar redan i förskolan, säger Peter Nyberg.
Framgångsfaktorer i Burlövs skolor
Engagerade lärare och rektorer som arbetar forskningsbaserat genom IFOUS-programmet.
Tydliga uppföljningar av resultat tillsammans med politisk ledning.
Satsningar på simundervisning, vilket ökat andelen elever med fullständiga betyg.
Resurser till lovskola och extralärare, tack vare politiska prioriteringar.
– Vi har hittat en modell som fungerar – systematik, uthållighet och fokus på undervisningens kvalitet. Det är det som gör skillnad, säger Peter Nyberg.



