Biträdande rektorns roll
Biträdande rektorer spelar en avgörande roll i den svenska skolan, men deras mandat och befogenheter är ofta otydliga. Sveriges Skolledare föreslår att rollen skrivs in i skollagen – ett steg som kan skapa bättre förutsättningar för både skolledare och rektorer. Men vad innebär detta för skolans ledning och utveckling?
Biträdande rektorer är en central del av skolans ledningsorganisation. De stöttar rektor i allt från pedagogiskt utvecklingsarbete till administration och personalfrågor. Men trots att deras ansvar är omfattande, saknas det tydliga riktlinjer för deras befogenheter och mandat. Detta skapar inte bara förvirring i organisationen utan kan också leda till ineffektivt arbete och otydlighet i skolledarskapet.
Enligt Sveriges Skolledare är det dags att förändra detta. Organisationen föreslår att titeln "biträdande rektor" skrivs in i skollagen, vilket skulle innebära att rollen får en fastställd juridisk status. Målet? Att ge biträdande rektorer tydliga mandat och rektorer möjlighet att fokusera mer på det pedagogiska ledarskapet.
Varför behövs en förändring?
En av de största utmaningarna i dagens skolsystem är den höga arbetsbelastningen på rektorer. Krav från huvudmän, myndigheter och föräldrar gör att många rektorer känner sig överväldigade av administrativa uppgifter. Här fyller biträdande rektorer en viktig funktion – men utan tydliga riktlinjer riskerar deras arbete att bli fragmenterat och ineffektivt.
Genom att ge biträdande rektorer en tydligt definierad roll kan rektorers arbetsbörda minska samtidigt som skolans ledningsarbete effektiviseras. Ett juridiskt ramverk skulle också ge biträdande rektorer större auktoritet i sitt arbete och skapa en tydligare ansvarsfördelning i skolans organisation.
Vad innebär förslaget?
Att skriva in rollen som "biträdande rektor" i skollagen innebär inte bara en symbolisk förändring. Det handlar också om att fastställa vad som ingår i uppdraget och vilka befogenheter biträdande rektorer ska ha. Frågor som kan regleras inkluderar:
Ansvar för personal- och arbetsmiljöfrågor.
Rätt att fatta beslut i vissa administrativa och pedagogiska frågor.
Direkt rapportering till huvudmannen.
En formalisering av rollen skulle också skapa större tydlighet för övrig skolpersonal, som ofta är osäkra på vad de kan förvänta sig av biträdande rektorn.
Möjliga utmaningar
Men alla är inte övertygade om att en juridisk formalitet är lösningen. Kritiker menar att det finns en risk att en lagändring leder till ökade administrativa krav, snarare än att förenkla organisationen. För att förändringen ska bli framgångsrik krävs det därför att huvudmän och skolledare tar ett gemensamt ansvar för att implementera tydliga riktlinjer och erbjuda rätt utbildning och stöd till biträdande rektorer.
Hur påverkar detta rektorer och skolchefer?
För rektorer innebär förslaget en möjlighet att fokusera mer på skolans pedagogiska utveckling. Genom att delegera fler arbetsuppgifter till biträdande rektorer kan rektorer lägga mer tid på att stötta lärare, utveckla undervisningen och skapa en trygg och inspirerande skolmiljö.
För skolchefer och huvudmän innebär det en chans att skapa mer hållbara arbetsförhållanden för både rektorer och biträdande rektorer. En tydlig ansvarsfördelning kan också bidra till att minska konflikter och skapa en bättre arbetsmiljö i skolans ledning.
Vad kan du som skolchef göra?
Utvärdera era nuvarande strukturer: Finns det tydliga mandat för biträdande rektorer i din organisation? Om inte, hur kan detta förbättras redan nu?
Samtala med rektorer och biträdande rektorer: Vilka behov och utmaningar ser de i sin roll? Hur kan du som skolchef stötta dem?
Påverka huvudmannen: Lyft frågan om tydligare riktlinjer och stöd för biträdande rektorer i samtal med kommun eller styrelse.
Missa inte...
Håll dig uppdaterad med
Läs också...
ANNONS