bazar_mattiasribbing_skarmsmart_OMSLAG-5

Recension av boken Skärmsmart

-9 hjärnregler för prestation och välmående i en digitaliserad vardag, Bazar Förlag, 2020

I nio olika kapitel får du en guidning i att hitta en bra balans mellan dagens skärmtäta vardag och din egen hälsa i en teknikbaserad omvärld. Det vi kallar multitasking och att arbeta i öppna kontorslandskap ställs i boken mot hjärnans biologi och våra mänskliga behov. Genom att följa författarens förklaringar, resonemang och sammanfattningar blir du på 292 sidor helt enkelt mer skärmsmart. Mattias Ribbing är trefaldig svensk mästare i minne, författare, föredragshållare och hjärnträningsexpert.

ANNONS

Visst drar vi nytta av den digitala tekniken varje dag men vi människor bör äga tekniken och inte det omvända. Detta är budskapet i boken. För Mattias blev reducerad stress och ny energi resultatet av att ta rodret och styra tekniken i, för honom, rätt riktning. Han beskriver på ett underfundigt sätt hjärnans otroligt starka förmåga att respondera på stimulans.

 

I boken liknas hjärnan vid en liten tratt. En sådan vi använder i köket för att fylla flaskor med. Författaren beskriver att tratten dock aldrig kan vara på två ställen samtidigt. Däremot kan vi göra två saker samtidigt när en utav uppgifterna är automatiserade och inte kräver fokus av oss. Det vår hjärna gör och som vi kallar multitasking är enligt författaren task switching det vill säga att vi flyttar vår lilla tratt från en uppgift till en annan. Detta kan gå mycket snabbt, rent av så snabbt att vi knappt märker det själva. Att gå en promenad och prata samtidigt eller att diska och lyssna på radion gör vi med lätthet men vi kan inte lyssna på två olika poddar i våra hörlurar samtidigt.

 

Med detta som grund vill författaren få oss att designa vårat teknikanvändande utifrån våra långsiktiga mål och värderingar. Inte vill vi väl tappa 40% av vår produktiva arbetstid genom att tratten ideligen blir slängt hit och dit i strävan efter uppmärksamhet? Dessutom refererar Mattias till forskning om studievanor och teknikanvändning där man såg en stark koppling till sämre resultat hos de som använda sociala medier och sms:ade under pluggandet. Jag följer bokens upplägg med spänning och i slutet av varje kapitel kan jag checka av hur och vad jag faktiskt gör i mitt teknikanvändande. Via en sammanfattning i slutet av varje kapitel får jag hjälp att ändra mina handlingsmönster. Allt för att bli handlingskraftig, bli mer närvarande i mina relationer och få mer gjort på jobbet.

 

Det finns många roliga illustrationer i boken om hur vi nu-tids-människor agerar och hanterar tekniken i vardagen. Visst kan vi känna oss nöjda med ökat fokus på sömn, mat och träning också med stöd av digitalteknik, jag tänker på 10 000 steg per dag. Men Mattias tar ett steg till och kopplar ihop varför vi känner oss nöjda efter ett motionspass, eller en enkel promenad. De äldre delarna av våra hjärnor känner helt enkelt igen att en avklarad promenadsträcka alltid har varit förknippad med förhoppningar och ökade chanser till överlevnad.
 

Bokens två sista kapitel handlar om lära nytt och om lekfullhetens kraft. I tusentals år har leken alltid fyllt en viktig funktion även för oss vuxna. Tyska forskare har nyligen identifierat fyra typer av lekfulla vuxna -väl värt att fördjupa sig i. Jag kan verkligen rekommendera boken till alla för att få till ett modernt samtal. Ett samtal om hur vi kan hitta balans i flödet av intryck, i pandemin mötas via skärmen och med små förändringar bli så skärmsmarta vi bara kan.

 

/ Myrthel Hermansson