Micke Hermansson.jpg

Med GOTD på export

-Vad gör du nu förtiden? undrade vi på Skolledare.se en varm sensommardag när vi sprang ihop med Micke Hermansson på stan.

 

100.000 lärare, världen över, känner idag till Micke Hermanssons Grej Of The Day. Det hela började i en liten förort till Tärnaby i Lappland. Metoden Grej Of The Day eller GOTD bygger på mikrolektioner om åtta till tio minuter där varje lektionstillfälle kretsar kring en specifik person, plats eller händelse. Metoden uppmanar eleverna till att fortsätta undersöka och diskutera dagens grej även efter lektionens slut, vilket bidrar till att skapa kopplingar och befästa kunskaper.

Micke Hermansson - grundare till metoden "Grej Of The Day"

Hur började du med GOTD?

 – GOTD kom till av en slump för drygt tio år sedan. Jag hade då en klass som var väldigt svårmotiverat och som jag absolut inte nådde fram till. Deras känsla av ”vad har du lärt dig idag?” var alltid ”inget särskilt”. GOTD blev min väg in till dem och deras väg in till att känna att kunskap kunde vara otroligt fascinerande och fängslande. Konceptet innehåller tre delar:

 

  • En ledtråd/teaser inför morgondagens GOTD

  • Själva mikrolektionen som är ca åtta-tio minuter kort och som bygger på storytelling och som avslutas med ett WOW, för att maximera inlärningen

  • En ”återberätta-från-minnet-del”, där elevernas varje eftermiddag plockade upp något från GOTD och berättar det hemma

Kände du möjligtvis av jante när du började sprida dina idéer?

– Kanske inte jante i någon större grad. När GOTD började spridas på bred front i Sverige runt år 2014-2015 så var mottagandet otroligt starkt och positivt. Det fanns så klart frågetecken från vissa håll och jag fick mängder av frågor. Allteftersom GOTD blev en självklar och framgångsrik del i många klassrum så försvann mycket av den eventuella initiala tveksamheten. Och ännu mer efter en artikel i SvD som pekade på att forskning kring effektiv inlärning klart och tydligt stöttade komponenterna i GOTD.

 

I olika GOTD nätverk är Micke mycket aktiv och han verkar som administratör i de flesta av nätverken. I Sverige återfinns det största med 41.000 medlemmar, Holland har 27.000 medlemmar och Norge börjar närma sig dessa siffror med stormsteg. Även i Turkiet, Australien och Kanada återfinns nätverk.

Vad är det lärare gör i nätverken och vilken funktion fyller dessa?

– I GOTD grupperna på Facebook pågår mycket aktivitet. Pedagoger ställer bland annat frågor, peppar varandra, lägger upp bilder och delar även med sig av mikrolektioner. Det skapas en stark gemenskap och styrkan i att ha många ”mun-till-mun” ambassadörer går inte att underskatta. Det är ju så GOTD spridits utanför landets gränser de senaste åren.

 

Hur kom det sig att du blev till frågad att tala i Nya Zeeland? Och var det på länk?

– Det uppdraget kom till genom att en engelsk lärare boende i Singapore hade sett mitt TED-talk och tipsade arrangörerna. Jag föreläste i Nya Zeeland från min hemmastudio och idag har intresset ökat rejält down under med nya föreläsningar bokade i september och november.

 

När du arbetar och möter lärare i andra länder hur reflekterar du kring det?

– De senaste 15 månaderna har konceptet GOTD spridits rejält. De svenska läromedlen är översatta till holländska, norska och snart även på franska. Att komma utanför sitt eget land och kunna inspirera pedagoger och skolledare är helt fanatiskt trevligt. Att se den klassiska GOTD-kartan uppsatt i klassrum i Bryssel, Ankara och San Francisco känns lite lätt overkligt och att det överallt heter just GREJ of the Day! 

 

Som erfaren talare och föreläsare har Micke snöat in rejält på detta kring Att nå ut! Hur paketerar man? Hur presenterar man? Hans nya bok Presentationslyftet släpps på Bonnier i samband med bokmässan och är en guide i 105 steg för hur man kan fila på allt som behövs när du ska tala, undervisa muntligt eller hålla föredrag.

 

– Detta är ju något som alla vinner på att vässa. Att paketera och presentera sitt budskap är ju lika centralt för en chef på ett stort företag som för en skolledare eller lärare. Du vill ju ALLTID nå ut och att mottagaren ska förstå och minnas vad du har sagt.

 

Hur ser du på skiftet inför de nya kursplanerna för grundskolans räkning?

– Jag tycker om att grunden med fakta och förståelse blir ännu mer centralt i de lägre årskurserna.

 

Vad skulle du vilja säga till en skolledare om du fick lätta ditt hjärta i skolfrågorna?

– Glöm inte att ”presentations-säkra” upp din verksamhet. Otroligt många möten, föredrag, kurser (och tyvärr även en hel del lektionspass) kommer åhöraren inte ens ihåg samma kväll. Stora mängder av information som kanske trängs på en otroligt oinspirerande text-stinn powerpoint som i värsta fall läses rakt upp och ner gör att hjärnan i princip stänger ner inom några minuter. Dåliga odds att lära sig. Usla odds att minnas. Här finns det en otrolig utvecklingspotential.

 

 

Text: Myrthel Hermansson

nätverk
Läs också...
Skärmavbild 2021-08-26 kl. 09.28.08.png

Carolina Klüft 

Intervju med Carolina Klüft som skapar förändringsytor för elever.

Josephine22020.jpg

Musik i skolan

Unik svensk musiksatsning för skolan. Loud Sweden med Josephine Forsman.

Michael Lindquist.JPG

Hallå där...

Beskriven av andra som ett socialt geni som driver igenom projekt genom samarbete.

_edited.jpg

En bra skolgård

Gustav har rasten, utevistelsen och skolgården som sina främsta arenor.