top of page

Aktuellt hos skolorna

Kalmar kommun

Ny skolmodell i Kalmar

Utbildningsnämnden i Kalmar har tagit ett beslut som förändrar skolgången för barn i behov av anpassad grundskola. Från och med höstterminen 2025 får elever i denna målgrupp tillgång till anpassad grundskola redan från sex års ålder, vilket innebär att förskoleklassen integreras i verksamheten vid Gröndalsskolan.

Elever i skolan

Denna förändring ger våra elever en trygg och anpassad skolstart direkt från förskolan. På Gröndalsskolan arbetar vi uteslutande med den läroplan som gäller för anpassad grundskola, vilket gör att eleverna får rätt stöd från början, säger Susanne Lind, rektor.

Direktväg från förskola till anpassad grundskola:
I Sverige råder skolplikt från sex års ålder, och förskoleklassen är en obligatorisk skolform. För att ett barn ska tas emot i anpassad grundskola krävs en omfattande utredning som inkluderar pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning. Under vissa förutsättningar kan vårdnadshavare ansöka om att deras barn får börja direkt i anpassad grundskola utan att först gå i förskoleklass.

Gröndalsskolan har redan tidigare erbjudit en flexibel lösning där sexåringar skrivits in i årskurs 1 under två år, där det första året fungerat som en introduktion. Med det nya beslutet blir denna övergång nu en etablerad del av skolans verksamhet.

Detta innebär en smidigare skolstart för både barn och vårdnadshavare. De slipper en mellanlandning i förskoleklass på en annan skola och kan istället gå direkt in i vår anpassade grundskola, fortsätter Susanne Lind.

Ökat elevantal kräver utökade lokaler:
Den nya strukturen väntas leda till ett ökat antal elever i anpassad grundskola. Inför höstterminen 2025 beräknas 10–12 elever börja i förskoleklass, en ökning jämfört med tidigare år. För att möta detta behov har Gröndalsskolan expanderat sina lokaler på Telemarken, anpassat undervisningsutrymmen på Tallhagsskolan och hyrt in sig på förskolan Tallen.

Vårt fokus är att skapa välfungerande grupper och säkerställa att varje elev får det stöd de behöver. Genom att anpassa lokaler och resurser kan vi bibehålla hög kvalitet i undervisningen, avslutar Susanne Lind.

Med denna förändring markerar Kalmar ett tydligt steg mot en mer inkluderande skolstruktur, där barn med särskilda behov får en anpassad skolgång redan från start.

  • Vit Instagram Ikon
bottom of page