top of page

Folkuniversitetet

Ett vinnande koncept

Det började för snart 25 år sedan när en folkhögskolerektor i Karlskrona såg ett behov av fler mötesplatser för olika generationer. Idag är konceptet ”Seniorer i skolan” en etablerad och efterfrågad verksamhet i Karlskrona kommun. Britta Kilander är en av de aktiva seniorerna som driver verksamheten i samarbete med kunskapsförvaltningen i Karlskrona kommun och Folkuniversitetet i Karlskrona. För Britta är det tydligt att alla drar nytta av verksamheten – pensionärerna, eleverna och lärarna.

Ett vinnande koncept

– Generationer träffas inte lika mycket nu som förr. Det här är ett vinnande koncept för alla involverade. Vi tar inte jobb från någon annan, utan fungerar istället som grädden på moset. Lärarna får avlastning, barnen får mer uppmärksamhet och vi pensionärer mår bättre, säger Britta.

Förhindrar psykisk ohälsa
Hon berättar vidare att nyblivna pensionärer kan må dåligt av att lägga av tvärt med jobbet. De känner att de har mer att ge samhället. Att få komma ut till skolorna och dela med sig av all sin erfarenhet bidrar till känslan av att göra nytta. Verksamheten är ett bra sätt att förhindra psykisk ohälsa bland äldre och på samma gång ge barnen möjlighet att få kontakt med den äldre generationen.

– Vi som levt ett långt liv har massor av erfarenhet, det behöver barnen få ta del av. Många utländska barn har dessutom inte tillgång till mor- och farföräldrar. Jag har flera gånger sett att vår verksamhet kan vända ett helt liv. Någon har förlorat en nära anhörig, vilket lett till ensamhet och depression. Den sociala biten och känslan av att känna sig behövd är så viktig. Efter en tid i verksamheten kommer livslusten tillbaka, berättar Britta.

Obligatorisk introduktionsutbildning
Idag har Karlskrona kommun 6 förskolor, 23 grundskolor och 2 gymnasieskolor som anlitar Seniorer i skolan.

– Vi är just nu 140 aktiva seniorer i Karlskrona. Vem som helst kan bli senior hos oss. Vi har allt från lärare, jurister, lokalvårdare och sjuksköterskor. Enda kravet är att de ska ha lämnat yrkeslivet bakom sig och genomgått vår utbildning. Sedan starten har vi utbildat 550 seniorer. Det kan låta som många, men det efterfrågas fler seniorer än vad vi har idag.

Det är i utbildningsdelen Folkuniversitetet kommer in i bilden. Introduktionskursen sköts av en seniorledning som består av Britta och tre andra seniorer. Utbildningen drivs i cirkelform via Folkuniversitetet och förutom stöd i själva utformandet av utbildningen får seniorerna använda Folkuniversitets lokaler i centrala Karlskrona.

– Deltagarna får i kursen information om hur skolan fungerar idag och de krav som ställs på dem som arbetar och vistas i skolan. Introduktionskursen hålls av skolledare och erfarna seniorer. Kursen fungerar inte bara som en bra introduktion för senioren. Den ger även möjlighet att lära känna deltagarna och vid behov identifiera om det är någon som inte lämpar sig för att bli senior i skolan. För att undvika att olämpliga personer kommer in i verksamheten måste den som vill bli Senior i skolan lämna utdrag ur belastningsregistret, förklarar Britta.

Lärarna sätter agendan
Seniorerna får komma ut på studiebesök i skolorna och därefter finns möjlighet att önska skola och stadie. Det är även seniorerna själva som får välja vilka dagar och hur många dagar de vill jobba.

– Arbetet är helt ideellt. Seniorerna får ingen ersättning mer än pedagogisk lunch och vi poängterar att det är lärarna som bestämmer vad seniorerna ska göra. Ofta delar senioren med sig av sin kunskap utifrån intresse och erfarenhet.

Läraren måste hantera gruppen. Senioren kan fokusera på en enskild elev. Bemötandet i skolorna är positivt från alla håll - från skolledning, lärare och elever. Britta säger med en självklarhet att det främst är barnen som gör det så fantastiskt att vara senior i skolan.

– Barnen är väldigt glada över att ha oss i skolan. Vi får många kramar och roliga kommentarer som förgyller dagarna. En lågstadieelev kom exempelvis fram häromdagen och frågade om jag gick i årskurs nio, berättar Britta med ett skratt.

Det bästa är ändå att se när tioöringen trillar ner.

– Jag jobbar extra med en elev som kämpat länge med att skriva S. Plötsligt fick hon till det och utbrast glatt ”tack Britta!”, det kan jag leva på ett helt år.

Inspirerar andra kommuner
Det är många andra kommuner i Sverige som är intresserade av konceptet.

– Vi har en stor efterfrågan och många ringer och frågar oss hur vi jobbar, vi har delat med oss av våra erfarenheter till ungefär 15 kommuner och rekommenderar alltid Folkuniversitetet som samarbetspartner.

Senast ut att få en introduktion om verksamheten var Uppsala kommun som besökte Karlskrona. Tidigare har Folkuniversitetet i Uppsala haft telefonkontakt med Karlskrona seniorledning.

– Det var jätteroligt att ha Uppsala på besök. Vi berättade bland annat om historiken, introduktionsutbildningen och vad man konkret gör som senior i skolan. Uppsala har flera skolor som är intresserade och ska försöka dra igång verksamheten till våren.

Brittas främsta råd till kommuner som tvekar att komma igång med verksamheten är att inte krångla till det.

– Det krävs inte så mycket administration som många kommuner är rädda för. I Karlskrona är det vi i seniorledningen som sköter det mesta jobbet. Vi hanterar anmälningar och ansvarar för utbildningarna, vi får viss hjälp av kommunen. Detta kan se olika ut i kommuner som hört av sig.

För kommuner som är nyfikna på konceptet tipsar Britta om att kontakta seniorledningen i Karlskrona som gärna berättar mer om verksamheten och då också få ta del av deras handbok.

bottom of page