Ersängsskolan
Ersängsskolans framgång på agendan när skolministern besökte
Ersängsskolan och resursskolan Bräntbergsskolan AST fick besök av skolministern Lotta Edholm (L) när hon befann sig i Umeå tisdag 5 november. Ersängsskolans framgång saknar motstycke i arbetet att vända studieresultaten och ge eleverna framtidstro.
Ersängsskolan har de senaste åren arbetat hårt för vända skolan och utjämna könsskillnader i skolresultaten. Det framgångsrika arbetet har handlat om att fokusera på skolnärvaron, läsförmågan och elevernas upplevelse av ökad motivation, studiero, trygghet samt hälsa och välmående. Vid besöket fick hon även träffa elever om bland annat elevrådets viktiga roll.
– En stor del av arbetet sker med samlade krafter. Det handlar också till stor del om samverkan med polis, socialtjänst och fritid samt föreningar och vårdnadshavare. Vi hoppas besöket ska inspirera och förstärka det positiva som sker, säger Veronica Söderlund, rektor.
På Bräntbergsskolan AST, som är en resursskola för elever med diagnos autism/autismspektrumtillstånd, fick Lotta Edholm träffa elever, resurspersoner och undervisande lärare och ta del av hur skolan arbetar med antagningsförfarande och samarbete med habiliteringen och barn- och ungdomspsykiatrin. Eleverna i årskurs 9 berättade om sina skoldagar och aktiviteter som sker.
– Besöket kändes roligt och vi är stolta över att få visa upp skolan och att eleverna får möta omvärlden i sitt klassrum. Vi ville berätta om hur en liten resursskola kan fungera integrerat tillsammans med en ”vanlig” högstadieskola, säger Helena Sundqvist, rektor.